Wednesday, 29 June 2011

cerita ceriti hari ini

salam..

lame bebenau tak berblog ni seyh.. bukan tak mau.. tapi bz gilos babas..
almost everyday bertapa kat sekolah. and every saturday asik kena pi sekolah. da rase macam loser. takde life. asik keja ja. sampai ade 1 day tu balik keje terus sambung keje kat umah. lepas dinner sambung keja. tak hadap anak2. sampai anak da tido. ape nye mak le camni...

ok, malas nak cita pasal keje. wat hangen satu badan jek.
macam aku nye previous post, aku da nak masuk 3 minggu balik dari mengerjakan umrah.hajat di hati memang nak share pengalaman berada di sana. dari day 1 until the end of the umrah journey. paling koman pun cita pengalaman kat madinah and makkah. tapi, tak sempat. sebab? keje.. (bluwek nyampah cakap pasal keje).

kalau nak cita panjang sangat aku pun macam takde mood. so, nnt dalam aku nye next post, insyaallah aku cita bende2 yang aku alami kat sane yang sangat2 memberi pengajaran.

before aku tutup post ni, ape yang aku leh cakap kan berada kat sane memang sangat2 seronok dan tenang. lupa segala tekanan dan keje (tuhakk ptuihhhh. benci nak cakap pasal keje)) jadi, dari pengalaman atu, aku nak seru.. (ecewah seru konon)
aku nak seru kat sesape yang berkemampuan baik dari segi harta dan masa,, ade baik nye korang pi umrah. pastu aku gerenti, korang akan nak pegi lagi. confirm!!!!






Labaik Allahuma Labaik
Labbaika la shareeka laka labbaik,
Innal hamda wal ni’matha laka wal mulk laa shareeka lak




mode : kerinduan dan kesayuan...
semoga aku akan dijemput -Nya ke sana lagi




Ameen







Wednesday, 25 May 2011

less than 48 hours...

salam...
Kurang dari 48 jam lagi sebelum aku berangkat ke tanah suci
untuk mengerjakan ibadah umrah... Skang ni aku on da way ke
kuantan. Nak hantar anak-anak ke umah parents aku.

Esok malam lepas isyak, akan berangkat ke klia. Pepagi lusa,
insyaallah, berlepas ke jeddah.

Doakan semua selamat...

Tuesday, 10 May 2011

semakin berdebar

masa berjalan semakin pantas... kejap da bulan mei. lagi 2 minggu... insyallah lagi 2 minggu akan ke sane. macam2 perasaan ade. berdebar sangat. harap semua nye akan ok...

weekend lepas ketua rombongan datang umah. dia macam bagi short course.

antara ayat yang dia cakap yang menyentap kalbu aku lebih kurang camni la


"antara, berjuta orang,

tapi kenapa kite yang dapat pegi ke sane?

tak semua orang dapat pergi ke sane.

ade orang, banyak duit, tapi tak jugak dapat sampai ke sane.

tapi, kite ni, yang biase2 aje, alhamdulillah dapat peluang ke sane."


"Anda adalah insan yang dipilih oleh Allah untuk menjadi tetamu-Nya.

jadi gunakan peluang yang ada"


fuh, betul gak ape dia cakap.


.........................................................................................





hari tu abah dah try explain kat si abang.

ayat dia lebih kurang camni

"haikal, nanti abah dengan mama nak pegi jalan jauh.

haikal dengan iman kena duduk dengan nenek n atuk"




uwaaah......

terus air mata aku jatuh berjurai-jurai.

seumur hidup tak penah 1 hari pun berpisah dengan diorang.

semoga aku tabah.

semoga mereka akan paham


Ya Allah, kau lindungi dan
peliharalah mereka
AMIN
..........

Friday, 8 April 2011

Tak hagak-hagak

ape agaknye tindakan korang bile dengar anak bujang ngadu cenggini
"abah, iman cakap abah bodoh"


aish...

hagak-hagak le nak oi...

adik kamu tu baru reti sebut word yang simple2.

camne lak dia boleh kuar statement cenggitu...


nampak nau dia nak pekenakan adik dia.

konon2 nanti adik kena marah sebab sebut perkataan

"BODOH".


respon si abah?

"ish, ish ish.. pandai nye iman"


hahaha

anak bujangku,

udah2 le nak pekenakan adik kamu yang cuma sorang tu...

Friday, 1 April 2011

Perlawanan bola baling kawasan ayer keroh

sila klik pada gambar untuk mendapat

pandangan scoreboard yang lebih jelas



motif gambar ini diupload adalah untuk menunjuk-nunjuk scoreboard.

team kuning tu ofkoz anak didik aku.

score nye harus la bukan yang 0 tu ye.

team yang kena tibai 0 ni lak adelah sekolah yang aku bakal

nak mintak tukar next year.

haish... mencabar ni.

hehehe


ok la nak cita sket,

this week bz giler ngan handball.

alhamdulillah sempat sampai quarter final jek.

mase quarter final kalah tipis 1-2.


muke bebudak aku sedih jer.

nak wat camno kan. takde rezeki...

sila berjuang masa netball nanti.


this year first time diberi penghormatan untuk latih bebudak handball.

sumpah, aku tak penah main handball. tapi penah tengok la orang lain main.

asik train netball aje. rupanye best gak main handball ni.

perlu stamina dan ketangkasan.


so next year kalo nak bagi aku latih team handball,

aku terima ajer...


Thursday, 24 March 2011

Assalamualaikum...

teacher Mila...
yang cantik...
yang lawa...
yang comel...
yang kiut...
yang gebu...
hah itu la dia yang berlaku semasa
aku melangkah kaki masuk dalam kelas 5 Arif.
actually lepas aku masuk kelas, semalam pun diorang da bodek teacher mila ni.
tapi semalam cuma kuar ayat power "yang cantik" je...
aku pun jawab salam pastu cakap terima kasih..
hari ni bile masuk kelas,
aku memang da target sah2 depa nak ulang ayat power semalam.
so awal2 lagi lepas diorang cakap
"assalamualaikum teacher mila"
aku trus angkat tangan.
konon nak berentikan ayat2 bodek bebudak tu.
tapi tak berjaya.
makin panjang berjela ade la.
yang tak tahan tu ayat yang last sekali
"yang gebu".
i was like...
what? gebu?
weh, mane la korang dapat perkataan tu kan.
sabar je la..
kelakar jek bebudak ni...
tapi aku tanak letak kat fb
sebab berjela anak murid aku dalam friend list fb.
dedulu memang tak approve request bebudak ni.
tapi pikir nye pikir,
elok gak accept request depa.
senang nak siasat perangai masing2.
last year mase demam world cup,
ade sorang murid kantoi update status pukul
2 pagi.
esok nye pi sekolah homework tak siap!!!
memang free2 la kena kan..
hi hi hi

Wednesday, 23 March 2011

tension

hari ni hari rabu... tapi banyak perkara yang buat aku tension sementara nak tunggu hari jumaat. antara nye

1. hari isnin kelmarin bukak2 sekolah jek konon nak melawa semacam. alih2 je baru tau diri ini bakal menjadi guru bertugas mingguan. paling tak leh blah tu aku baru tau yang aku bertugas masa kat tapak perhimpunan... ish ish ish... da la pi tapak perhimpunan lambat. sebab pi mengisi perut bersarapan di kantin. sumpah aku terlupe aku patut bertugas. selalu nye memang ramai cikgu2 yang lupe. tapi bile da perhimpunan baru sedar diri. dan, selalu nye tak sape pun nak marah. alih2 bile aku bertugas jek, aku kena marah sebab lupe... uwaaahhhhh... memang rase cam nak nanges ok... aku kan over sensitif. serius aku tak leh terima orang tu marah aku.. pada aku, dia kan professional, so patut be professional and act professionally la... kan elok kalau ditegur dengan cara berhemah. selidik nye selidik rupe hari ni baru aku tau yang dia geram kat orang lain. tapi aku yang jadi mangsa....

2. aku tension sebab aku rase life aku terkejar-kejaran... pegi sekolah berkejar2.. duduk umah pun sama... uuuwaaah.... saye nak pegi holiday!!!! encik suami cam tak paham lak... pastu kadang aku rase penat sangat.. 24 / 7 tak henti2 berfikir dan bekerje... tolong!!! tolong!!! agaknye memang gitu la kan nasib ibu yang bekerje... sabar... aku slalu ingatkan diri supaya bersabar.. kadang terlepas gak amarah tu kat orang dalam umah ni...

3. perlawanan bola baling makin dekat... masa cuti bebudak training bola jaring jek. pastu mostly bebudak player netball ni jugaklah player handball. tadi pi sekolah baru dapat tau yang hari jumaat yang patut training netball tapi dibuat friendly match handball dengan sekolah2 lain. hari isnin pun sama. yang wat aku sentap, guru penasihat merangkap jurulatih tak diberitahu pun... hari isnin hari tu bebudak , suma main cam kayu. dan semesti nye kalah!!! semua doq berkumpul nak kejar bola cam da lupe ape yang diajar. aku tak marah bebudak aku kalah. yang aku marah, org yang atur perlawanan tu tapi tak bagitau jurulatih. pastu bile bebudak aku kalah, siap kuar statment "sape jurulatih diorang ni.. tak berlatih ke ape?" hello, siap kuarkan statement kitorang tak turun padang tgk anak2 buah bermain. ish bengang sangat... erm buleh aku tanye kenape korang wat hari isnin? korang wat hari isnin memang kitorang tak turun la padang. sebab latihan kitorang hari selasa... tapi, kalau korang inform kat kitorang yang hari isnin tu korang ade arrange kan friendly match, semestinye la kitorang turun padang. sape la kejam sangat tak nak tengok anak murid sendiri main kan.. at least buleh jugak kitorang analisis permainan bebudak tu utk dibaiki sebelum game. sape suruh tak berbincang? huh... jangan la sesuke sesuki melabel orang... kalau la aku ni memang tak bagi komitmen takpe la.. ini mase cuti pun aku tolong gak turun padang latih budak netball. padahal aku ni bukan jurulatih netball.. nama aku takde pun kat netball tu.. tapi sebab minat, aku turun jugak padang tu...

4. aku bengang ngan pengarang jantung 6 azam. semalam ajar addition of fractions with the same denominators... suma orang paham... buleh buat.. sipa tak sabar2 nak mintak homework. so semalam aku blk umah dengan perasaan berbunge2 suke hati... siap berangan hari ni nak continue ajar addition of fraction with different denominators pulak. tetibe hari ni bile masuk kelas nak tgk homework diorang buleh lak yang siap cuma 3 orang. hangen ok... last aku suruh diorang duduk and aku panggil bebudak yang 3 orang tu je datang kat meja guru... aku just ajar yang 3 ketul budak tu aje... pastu aku tulis soalan kat papan hitam. suruh siapkan dan hantar esok... sebabkan geram sangat lps soalan yang last aku tulis "kalau rasa diri tu da pandai, tak payah buat". sakit hati betul aku ngan kelas yang 1 tu...

hah so far itu aje la sebab2 aku tension... sebenar nye minggu ni plan nak habiskan kutip analisa markah prestasi 1 jek.. tapi bile da jadi guru bertugas suma jadi kelam kabut.... ingatkan bile mase mengajar da tinggal 24 ni cam rest la sket.. aktiviti aku kat sekolah hari ni

0704 hrs - punch kad
0710-0720 - conduct perhimpunan kat kantin
0720-0815 hrs - training handball
0815- 0840 - muzik @ 5 arif
]0840-0910 hrs - relief kelas 5 adil
9-40-10-40 hrs - maths @ 6 azam
1040 - 1100 hrs - rehat
1100 hrs - hambat budak masuk kelas / check kebersihan
1200 - 1300 hrs - maths @ 5 arif
1300 hrs - jalan tak jejak tanah dari tingkat 4 ke pagar sekolah sebab nak jaga pagar budak balik sekolah

1330 -1530 - release tension @ jusco.... hahaha