Thursday 2 December 2010

SAHM

What the hell is that? well it is stay-at-home-mom. huhu akhir nye cuti akhir tahun sudah tibe... seronok? well, mistilah seronok karena cuti ini ajelah cikgu cikgi mcm i merase cuti yang sebenar. sbb nye cuti2 lain tu cikgu cikgi tak cuti langsung sebenarnye. yang bercuti hanyelah anak2 murid nye...

so, berbalik pada tajuk di atas, mase cuti ni lah aku berpeluang merase status itu.. suke? hehehe 50-50... nope! 25-75 kot.. before i eloborate lebih details about the numbers... meh kite flash back saat2 i menjadi SAHM... hmmm da 4 kali aku merase jadi SAHM sebenarnye...
  1. 2007 - tempoh paling lama so far since haikal lahir on 25 sept until oct 2008... mase ni aku amik unpaid leave mengikut my other half pi sambung blaja kat de monfort u, uk. kalo ikut kan mase ni peranan aku as SAHM tak sepenuhnye.. keje aku more tu mengadap my baby boy haikal. yang best nye dia bf exclusively until umur dia 1 tahun 6 bulan. malam bangun sampai enam tujuh kali ok.. sebab tu dia sangat manje.. back to peranan as SAHM, aku tak berape hadap sngt bende2 lain sbb anak aku sangat manje. keje2 lain hanye dilakukan apabile en husben berade di rumah... 1st time jadi SAHM aku sangat tension.. mati akai tatau nak watpe... otak jadi beku.. boleh salahkan winter kot sbb time aku datang mmg baru nak start winter.
  2. 2008 - pas blk msia sempat ngajar sebulan jek pastu cuti akhir tahun. mase ni pun tak berape main peranan as SAHM. reason? macam yang aku btau... haikal sangat2 rapat dan manje.. asik nak berkepit jek... and dia jugak masih lagi breastfeed exclusively... so keje aku lebih kepada menjage anak...
  3. 2009 - 3rd time jadi SAHM... kali ni aku tengah berpantang 2nd baby.. utk 2nd baby aku berpantang kat umah jek.. malas nak blk umah parents. mak aku jage aku 2 minggu. MIL sambung 1 minggu. then pepandai aku la laki bini... so peranan aku as SAHM kali ni hanyelah menjage baby... dan mengadap facebook. keje2 umah ade la wat sesket je contohnye masukkan baju dlm mesin basuh.. (jap, ke laki aku yang buat).
  4. 2010 - well, aku rase banyak2 thn aku paling ske peranan aku jadi SAHM pada tahun ini... mmg fully make use masa dan tenaga utk memainkan peranan. bgn pagi wat breakfast, mandikan anak, kang bz kemas umah.. prepare lunch, tukar diaper iman, mandikan, bagi anak makan, basuh baju, sidai baju, ngajar anak, main2 ngan anak, wat minum petang... sebut je la pape keje.. bring it on... penat!!! walau pun penat aku enjoy.... bkn ape sepanjang tahun asik dgn keje sekolah.. keje kat umah kadang wat ala kadar je.. mmg rase bersalah sangat.. so mase cuti camnilah nak tebus blk segala gala nye... lagi pun aku ni bkn ade sesape nak tolong.. mak pak parents in law sedare mara n adik beradik suma jejauh... jadi, suma pun kena pepandai sendirik...
so 25-75 tu merujuk kepada 25% tak ske jadi SAHM temporarily, and 75% ske jadi SAHM temporarily... bile aku kenang2 blk pengalaman mase 2007, walau pun mmg sengsare and huru hara hidup aku, tapi sebenarnye banyak pengalaman yang aku dpt. 1st time jadi mak org da kena duduk negeri omputeh... dlm sengsare tu enjoy dpt berjalan tempat org. pastu aku dapat rasekan hubungan kekeluargaan yang sangat erat antare kitorg 3 beranak. rase lebih menghargai anak dan pasangan kite. dapat habiskan banyak masa bersama2. maklumlah kalo kat msia masing2 bz ngan keje and tanggungjawab lain. bkn aku je rase gini. penulis buku "aku terima nikahnye" ustaz hasrizal abdul jamil pun ade tulis bende yang sama tentang pengalaman dia mase kat ireland dlm buku dia tu... slain tu, walaupun terpakse berkorban takde gaji, tapi aku dapat wat ape yg aku tak penah buat... jage makan minum suami and anak. yang paling best haikal dapat bf exclusively... hehehe mase tu jugak la aku yang mmg zero dlm bab masak memasak ni belajar memasak. dari sudut yang lain pulak buleh tgk adab dan budaya orang... duduk kat sane mengajar aku bahawe walau pun depa tu kafir, tapi depa lagi berbudi dari org malaysia yang konon nye kaye budi bahase.. diorang respek orang lain tak tak selfish... especially kalo kite bwk budak kecik... naik bas tak berebut, berhenti kan zebra crossing n a lots more.. slain tu walau pun huru hara hidup mase tu, tapi sangat memberi keinsafan betape kecil nye diri kite ni sebenarnye... slain tu aku rase kite lebih menyayangi org2 negera kite.. lebih bekerjasama dan tak mementingkan diri... well, 2007 mmg aku rase tension.. tapi bile kenang2 blk, penat jerih susah payah tu sebenarnye ade hikmah nye... last but not least, SHOPPING!!! walaupun elaun kecik, tapi kuase membeli barang boleh tahan agak besar... bkn bab2 meterial jek, tapi bab stok makanan... stok barang kering macam2 ade.. ape je yang terlintas nak masak, suma buleh disediakan. compare kat sini barang mahal giler.. pastu kalo tpikir nak wat cake ke hape ke, baru thegeh2 nak carik barang.... da la kedai jauh.. kena naik keta. kalo kat sane kedai dekat jek... gile pemalas aku ni. badan da nak jadi tong dram tak sedar2 lagi tu...

aku sangat looking forward utk jadi SAHM utk tempoh sekurang2 nye 3 thn starting 2012.. by that time haikal da 5 y. o and iman da 3 y.o. dedua da start bersekolah. hopefully menjadi kenyataan. amin... (da berangan pepagi prepare lunch box utk budak berdua tu pi sekolah. then tolak pushchair iman n pimpin tangan haikal utk anta depa pi skolah. pastu tghari before amik diorg from skolah da bungkus bekal utk lunch kat park....)

*berangan... dan terus berangan...* gedebuk!!!! mmm hi, i'm back to reality.... hehehe

No comments: