Wednesday 28 January 2009

seronok nye menjadi guru

hari ni aku blk lambat lg cos kena attend meeting koku plak. cos awal bulan depan ada program merentas desa peringkat sekolah and negeri. pahtu netball nye perlawanan pun da nak start. budak2 sedang giat dilatih. semalam pun aku blk lambat plak. mr hubby tunggu lama cos semalam dia cuti n sungguh2 nak dari mr driver i. semalam meeting kecemerlangan upsr. almaklum la this year aku ngajar maths 4 year 6 merangkap ketua panitia maths. hmm.. everytime masuk meeting confirm akan berganda2 la kerje guru2. tak kisah la ngajar ape. tu yg aku geram bile org kate keje cikgu half day je. cam aku 6.45 da kuar umah. and slalu nye sampai umah dalam pukul 3. blk lambat attend meeting or menghabiskan keje2 yg tak abis. prepare mcm2 hal. org tatau abis sekolah pukul 1.35 pahtu kena attend koku dari 4 sampai 6. tu pn nasib aku tolak ajar tuisyen. mmg la da income lebih tapi badan da tak larat. tiap2 minggu migrain datang. tak khamis, jumaat. cam da ada jadual migrain plak. duit pun da melabur mcm2. aku ske beli alat tulis cam cop2 comel utk buku budak. stakat tulis good je budak tak happy. tapi kalo tgk ada cop ice cream, gambar senyum. peace dll mmg depa suke. blumba2 nak wat keje umah dgn lebih baik. bile sebut kerje umah, dah sah2 la kena tanda buku.

year 6 aku ada 40 students. depa ada 3 buku latihan and 2 buku kerja. utk english year 2 aku ada 36 students n depa ada 4 buku latihan, 1 buku aktiviti n 2 buku kerja. maths year 3 plak depa ada 3 buku latihan ,1 buku aktiviti n 1 buku kerja. hmm.. bayang kan.. byk ke tak banyak buku utk ditanda.. sape kate keje cikgu senang? cam aku plak mmg rimas tgk keje budak tak bertanda. sbb tu aku stay back tanda buku n kadang bwk buku blk. pasthu bahan2 tambahan lain lagi aku beli. blum masuk fotostat. jadi jgn la ingat keje cikgu senang wahai org2 kat luar tu. hanye org yg ada pasangan or adik beradik dia cikgu je paham tugas guru. lebih2 lg dgn keadaan skang parents yg rase anak dia tak leh kena "belaian" and "sentuhan sayang" skrt dari cikgu. so makin pijak kepala la budak2. sejak kes sorang cikgu kena serang, sekarang cikgu2 cam da tawar hati nak ngajar kat sekolah aku. depa ckp gasak korang la nak pandai or tak. tp kalo gagal parents salahkan cikgu gak. padahal parents n guru patut sama2 berusaha. bkn harap cikgu je.

walau pape pun, aku enjoy gak teaching especially budak2 sekolah rendah. cos they all sangat kelakar and prihatin. one day aku masuk kelas berlaku dialog ni " teacher, dak nizam ckp teacher kaye sbb semalam teacher pakai kasut lain.. dia ckp teacher ada banyak kasut". huhu tgelak aku. prihatin thadap kasut aku.
ada 1 kes plak aku gi latihan netball. budak2 praktis dlm bulatan. aku pn ada sama. ada 2 budak doq sembang tanpe sedar aku ada kat sebelah they all. they all ckp " eh, cikgu mila tu lawa kan?" hahaha lagi la aku gelak dalam hati? cantik ke? 1 kes lg bile aku lalu sebelah koridor, pastu depa tegur la "cikguuu".. pahtu sembang semula. depa ckp cikgu tu cantik kan? hahahahaha.. mmg kembang aku mendengar nye. hubby cikgu pun jarang puji cikgu cantik tau!!!! ish ish ish... sebenar nye aku mmg saje mencantikkan diri. reason? mase aku sekolah dulu aku mmg minat bile cikgu aku pakai lawa2. tertarik nak tgk dia mengajar. so bile aku jadi cikgu ni aku apply la blk yg mane patut... hmm.. gitu la. dgn harapan budak minat nak belajar bile tgk personaliti cikgu yg melaram. hahaha.. so far sejak bukak sekolah teacher mila / cikgu mila blum penah ulang baju yg sama lagi. tu yg hubby teacher mila cam tak puas hati je bile teacher mila ckp dia nak beli baju / kasut / beg baru...

p/s: actually mmg seronok jadi cikgu ni walau ramai perlekeh keje ni. depa tak sedar depa jadi doktor, engineer, manager, etc etc disebabkan jasa cikgu2 depa. wahai parents sekelian, hampa tatau jauh di sudut hati setiap cikgu ni depa nak tgk anak hampa suma berjaya. so bile cikgu2 cubit anak hampa sket tu sebenar nye sbb dia prihatin kat anak hampa suma. takkan tu pn hampa tak bleh pikir kot..

No comments: