Thursday 24 February 2011

nanges lagi...

ish ish ish asal hari jumaat jek aku nangis...asal aku nanges je misti hari jumaat. cam silly jek rase. kebetulan je kot.. reason? hape lagi kalo bukan sebab anak antu jembalang kelas 6 Azam tu.. da le itu je satu2 nye matematik masa pertama.. waktu lain suma da lepas rehat.

semalam bincang pasal division.. kalo ikut tahap Year 6, dia nye level divide 7 digit number with 2 digit numbers. tapi untuk budak2 tu aku bagi level rendah jek. baru suruh divide 5 digit numbers with 1 digit number. contoh nye 59 412 divide by 2. mase bincang suma cam rase pandai. pastu aku pun bagi soalan suruh wat as homeworks. 7 soalan. suruh depa wat sifir pastu wat tulang ikan (insyaallah kalo aku rajin aku terangkan ape kebendenye bende2 ni) untuk memudahkan keje diorang. aku cakap dalam buku misti ade tulang ikan... boleh lak sekor anak tokey lembu ni tanye

anak tokey lembu (ATL) :kalau tak buaty camne cikgu?
cikgu ratu air mata (CRAM): kenape, awak tanak buat ke?
ATL : tak le, saje tanye...
CRAM : kalau awak nak buat, tak payah la tanye.. kalau awak tanye maksud nye awak memang tanak buat dan awak mencabar cikgu awak.
ATL : tersengih2 jek dia

so, pagi tadi ade lagi anak antu anak murid aku yang degil tak siap. termasuk la si ATL tu. aku pun ape lagi tarik both side of their sideburns sekuat hati.. selagi tak kuar air mata memang aku tak lepaskan. (ilmu dapat dari ketua panitia yang super garang) bile aku check 2 budak tak siap, budak yang ketiga tukar trick lak. dia cakap da siap, tapi tak bawak buku. ape lagi sebijik penampar singgah kat pipi dia.. rasekan... budak2 lain memang da cuak! da menangis. selalu aku cuak kalo budak nangis. tp kali ni aku memang da naik antu.. aku tak pedulik. aku cakap "macam mane awak rase sakit nye side burn awak kena tarik, macam tu la rase sakit nye hati saya bile awak tak siap keje saye"..

then aku turun office konon nak mintak jasa baik pihak pentadbie ugut ape yang patut kat budak2 tu... tapi semua pun cam nak mengelak.. cis, buat penat aku turun jek... da pentadbir tanak tolong, tinggal la aku keseorangan utk menangani masalah budak2 tu. aku pun ape lagi... aku halau suma yang tak siap keje tu kuar. "saye da tanak tengok muka awak dalam kelas saye. GET OUT OF MY CLASS! tolong jangan masuk kelas saye sampai bile2... waktu seni pun aku tanak tengok muke korang suma" (bile da start beraku kau tu meaning memang da tahap geram... diorang pun terkulat2 kuar... lepas diorang kuar, aku lak tak tahan.. aku kan very the sensitive.. aku marah orang, aku yang nangis... bebudak yang tinggal suma terdiam... pastu aku continue lesson cam biase..

rase puas hati sbb da takde pengganggu dalam kelas... bebudak lain pun suma cooperate... even budak yang lemah gile2 pun leh buat ape yang aku ajar... rahsia nye sebab kaedah tulang ikan tu la.. da bagi cara senang pun tanak buat. hangin la kan.. bile aku tanye bebudak yang lemah tu suma happy sebab da tak susah nak buat operasi bahagi....

lepas rehat aku masuk kelas tu lagi sekali untuk pendidikan seni. tapi aku sambung lesson maths. alhamdulillah bebudak tu suma boleh buat and very happy nak tunjuk kerje diorang yang da siap... aku pun rase happy sesangat.. anak-anak antu budak2 yang aku da halau tu aku malas pedulik .. (dalam hati Tuhan jek tau.. jangan la diorang ni pi panjat pokok ke atau terjun bangunan.. kalo tak mampus aku). 10 minit pastu tetibe kumpulan anak-anak antu yang aku halau tu datang.. nak mintak maaf konon... aku totally ignore diorang... terus kan P&P macam biase. bile aku bincang dengan bebudak lain, depa pun konon cam nyampuk2 la bagi jawapan... nak tunjuk da insaf dan pandai.. tapi haram aku tak layan... then mula la episod merayu2.. siap nyanyi lagu "maafkan kami" cam cita P.Ramlee... aku sound la.. ape korang ingat ni cita p.ramlee? kengkawan yang doq dalam kelas pun marah sebab memekak... yang paling best siap diorang cakap belajar hari ni yang paling best sebab takde antu menyakat... hahaha... antu2 tu suma cam da tak keruan sebab aku bolayan... aku cakap kalo setakat korang datang ni sebab ustaz yang suruh baik tak payah... (diorang siap ngaku ustaz suruh mintak maaf...)

kalo nak mintak maaf sebab orang lain yang suruh kem salam.. aku cakap nak mintak maaf kena ikhlas. korang kena janji lepas ni korang tak buat perangai lagi. buktikan dulu korang tu boleh dipercayai. suma pun berjanji bagai nak rak.. lawak ok!!! so, tunggu jela next week ape cita dari diorang tu..


**************mase balik ustaz depa btau aku depa doq menyorok kat stor sukan (tempat ustaz wat keje sebab ustaz s/u sukan.) siap mengadu kat ustaz ape yang patut diorang buat sebab cikgu mila da tanak tengok muke diorang lagi...*************************

4 comments:

filanastasia said...

adeeeiiii.. hebat la zuryn punya kesabaran camtu skali.. kalau kiter la.. memang selamat masuk gaung budak2 tuh..

mungkin sebab tu cita2 nak jadi cikgu tak kesampaian.. Allah maha mengetahui.. hurmmmm

zurYn said...

kalau sabar, takde la kena halau budak2 tu... dan takde la budak2 tu kena tarik sideburn bagai nak rak... geram tau bile diorang buat hal. result kalo jatuh cikgu yang dipersalahkan... padahal cikgu ni da abis usaha dah... mak bapak pun tak amik port... serah bulat anak kat cikgu..

guabulu said...

boleh email kt saya sifir tulang ikan x? nekpengah@gmail.com thanks

zurYn said...

insyaallah, esok sy emailkan