Wednesday 27 July 2011

Tiba di Mekkah

sambungan dari kisah dahulu...

selepas bermiqat, kami pun bertalbiah beramai2... pastu Ustaz Kahar (ahli rombongan) bagi sedikit tazkirah semasa dalam bas. serius cakap, jiwa sangat tenteram je sepanjang perjalanan. walaupun dalam hati ade sedikit perasaan berdebar2... tapi disebabkan perjalanan tu jauh lagi, tanpa disuruh, memang confirm la aku tido kan.. da nak dekat2 sampai Mekah baru tersedar. itu pun masih mamai2.. sampai da lewat jugak la. almost midnite. masa nak masuk kota mekah ade doa yang telah diajar. kalau tak hafal pun takpe sebab dalam buku panduan ade doa tu.

sesudah sampai, kami semua check in hotel dulu da freshen up... lepas tu solat jamak takhir untuk magrib dan isyak. lepas settle semua, kami semua berkumpul semula di dobi. bersiap sedia untuk menunaikan umrah yang pertama... kebetulan hotel kami dengan masjid jarak dia hanya lebih kurang 10 minit jalan kami... berdebar sangat masa tu. mengantuk dan letih pun iye jugak. bile da hampir sampai dengan pintu masjidil Haram, subhanallah... cantik. terang benderang sangat. kebetulan kami masuk ikut gate King abdul aziz. so, memang nampak menara jam yang tinggi tersegam indah... walau pun waktu tu da tengah malam, tapi manusia masih ramai lagi kat situ. bile kaki melangkah masuk ke dalam masjid, aku rase macam mimpi sangat. Kaabah ade di depan mata. macam tak percaya akhir nye aku berdiri mengadap Kaabah. terus aku baca doa melihat kaabah. Bermimpikah aku? sampai sekarang, setiap kali kalau orang tanye pengalaman aku melihat kaabah dan bercerita pengalaman berada di masjidil haram, memang confirm air mata aku akan mengalir... (sob sob sob.. ye sekarang pun saya sedang menangis). nak2 kalau masa solat. ya Allah, aku masih terbayang2 Kaabah di depan mata. Indahnya kenangan di sana.

sebelum menunaikan umrah, kumpulan kami da pakat2 berpecah kepada kumpulan yang lebih kecil supaya takde yang hilang or sesat. itu pun, kalau korang nak tau, sebaik sampai Mekkah, ade sorang ahli rombongan yang hilang. aku pun tatau camne dia hilang n camne dia boleh dijumpai semula.

mula2 kami bertawaf. yakni mengelilingi Kaabah 7 kali bermula dari sudut hajarul aswad. selepas selesai bertawaf, digalakkan berdoa di multazam(ruang di antara hajarul aswad dan pintu kaabah). multazam ni antara tempat2 yang mustajab doanya. selepas berdoa, digalakkan menunaikan solat sunat tawaf di belakang makam ibrahim. seterusnya bersonat sunat di dalam hijr ismail.

masa first time bertawaf sangat takut kalau2 terbatal wuduk sebab nanti terpaksa berwuduk semula sedangkan orang lain selesai tawaf. lagi pun tempat wuduk untuk perempuan mmg takde.. kalau nak ke tandas, mmg tak digalakkan. selain tu takut jugak bile orang ramai bertawaf dan saling bertolak2, takut bahu kiri da tak setentang dengan kaabah. so, mmg aku berhati2 sangat masa nak tawaf...

Syarat sah bertawaf :


•Suci daripada hadas dan dalam keadaan berwuduk
•suci badan / pakaian / tempat tawaf daripada najis
•Menutup aurat seperti mana dalam sembahyang
•Bermula daripada sudut hajarul aswad dan berniat tawaf jika tawaf Wada’ / Sunat/ Nazar
•Menjadikan Baitullah di sebelah kiri dan berjalan ke hadapan
•Berjalan bertujuan tawaf bukan bertujuan lain (contoh nye nak mengejar laki korang yang berjalan terlalu laju)
•Cukup 7 kali keliling dengan yakin
•Dilakukan dalam Masjidil Haram dan di luar dari Hijir Ismail / Syazarwan

Antara perkara-perkara sunat semasa Tawaf :

•Berjalan kaki
•Beridtiba' (memakai ihram dalam keadaan bahu kanan dinampakkan), sunat bagi lelaki pada tawaf yang diiringi dengan saie
•Istilam Hajarul Aswad atau melakukan isyarat tangan dengan tapak tangan ke arah Hajarul Aswad
•Tawaf dengan tawaduk dan khusyuk
•Berdoa atau berzikir semasa tawaf

aku prefer bertawaf sorang2 walau pun pegi masjid ramai2. maksudnye, lepas niat tawaf, sendiri2 bertawaf tanpa tunggu sape2. abis selesai tawaf, aku akan janji dengan adik n suami aku untuk tunggu kat 1 tempat yang setentang dengan hajarul aswad di bawah lampu hijau... lampu hijau ni penting, sebab nye lampu tu akan menentukan kita da selamat tawaf 1 pusingan dan bakal masuk pusingan yang seterusnya... bile semua da ade kat lampu ijau, kami pun pegi ke rukun umrah yang seterusnya... iaitu bersaie

lepas selesai melaukan tawaf umrah,, boleh la menuju tempat bersaei pulak... bersaie dari safwah ke marwah. alhamdulillah, tempat bersaei sangat selesa. da takde lagi insiden kena langgar dengan wheelchair or kena tolak degan jemaah2 lain. cuma nye ape yang boleh aku kongsikan dengan korang, bersaei ni lebih penat dari bertawaf. sedangkan aku bayangkan tawaf lagi susah dari saei. cam yang korang tau, saei kena berulang alik dari safwah ke marwah 7 kali. 1 round tu lebih kurang 750 meter jarak dia... tapak kaki memang agak sakit dan betis cam nak cramp jugak la... cuma nye, kalau sesape rase penat, buleh berhenti kejap.. nak tido dulu pun takpe. then sambung semula.. air zam-zam lak mmg sentiasa ada kat situ... buleh cuci muka kalau mengantuk... pastu, masa bersaei ni, kalau wuduk da batal pun takpe.. masih sah lagi ibadah korang tu...

masa 1st time aku buat umrah, aku selesai bersaei pukul 3 pagi... selesai bersaei? what's next?

Bertahalul!!!
bertahalul bermaksud keluar dari ihram umrah dengan cara memotong sekurang2nya 3 helai rambut. sebelum menggunting rambut, kena baca niat nya.. bila selesai bertahalul, bermakna sempurnalah umrah yang pertama... semoga umrahku diterima. ameen...






menara jam...
terpaksa tepek muka dak ni sebab
camera aku da ilang... so, gambau pun elek.





ramai kan?





saei...






berdiri di bukit marwah..
selepas selesai bertahalul...




lampu ijau...
tempat berkumpul selepas selesai tawaf

No comments: