Tuesday 14 December 2010

being a mum...

salam,
this time aku nak cita pasai life pegang status mak budak beranak 2. huhu baru 2 tu blum 3. first time pegang status mak budak bulan sept 2007. alhamdulillah. 1 tahun 5 bulan pastu terconceive plak 2nd baby. aku kalo pregnant mmg takde simpton pregnant. so, tetibe rase cam nak wat pregnancy test.. check sendiri kat toilet jek. berdebar gile. mase tu mmg harap2 negatif (anak pertama beriye harap positif)... tapi result nye positif. 2 kali wat positif... uwaaaahhh... mmg aku nanges!!!

mmg mentally aku tak ready nak conceive 2nd baby lagi masa tu. nanges giler. dalam otak doq pikir camne la nak handle 2 orang budak. sedangkan mase tu ade 1 budak pun cam kelam kabut nak urus idup. tbayang camne haikal mase baby yang bangun tiap 1 jam. sampai umur dia setahun. lps umur setahun pun masih lagi bangun malam. pastu tbayang camne la nasib si haikal. kecik lagi da nak ade adik. kesian sangat. boleh ke dia terima yang dia kena share mama dia dgn adik? dah la dia masih lagi breastfeeding exclusively masa tu. lagi 1 aku terbayang boleh ke aku sayang 2nd baby ni macam aku sayangkan si haikal. sebab nye selama ni kasih sayang aku hanye untuk dia sorang. paling sedih aku tpakse stopkan dia bf sbb aku rase sangat penat bf dia mase pregnant. dia nanges giler2 bile tak dapat bende alah tu. aku? aku pun nanges sama. sedih sangat. sebab da bonding aku ngan dia sangat2 la rapat. sejak lahir aku jage dia. bangun setiap 1 jam bagi dia susu. memang aku dan haikal sama2 meroyan mase tu.

alhamdulillah, 2nd pregnancy aku sama je macam yang 1st one dulu. takde morning sickness, takde alergik, takde tak selera makan. suma aku bedal.cuma mase 2nd pregnancy tu tension hadap keje. sebab nye time tu ngajar kelas pekse. sebab tu jugak berat badan mase tu naik 7 kg je sepanjang 38 minggu. sampai doktor ingat aku diet sbb history 1st baby aku besar. then, doktor ckp baby kali ni boy. aku pun tak kisah sangat sebab aku pikir ade la haikal kawan utk main2. tapi mase 6 months doktor cakap baby girl plak.. girl? huhu laki mak sangat hepi ok. mase doktor scan mmg aku tgk muke dia jek. huhu tercapai la hajat dia nak dandankan anak pompuan nanti. aku

so, genap 38 weeks, aku pun selamat la melahirkan baby girl. syahidatun nur imanina... atau pun mane manje dia iman. ape yang pasti. cik adik sorang ni mmg totally different dgn abang dia. dia tak bangun malam pun. waktu siang pun dia sangat behave. sangat2 menyejukkan hati. tak banyak meragam. da la 2nd baby berpantang kat umah sendiri. cuma nye bile start keje je rase kelam kabut sket sbb nak kena anta budak2 tu kat umah pengasuh yang berbeza.

bile aku start keje, bermula la kisah pening kepala aku. suma sbb pengasuh iman. bencik ok cita pasal dia. bayangkan la, bile amik iman lambat jek muke dia macam tenuk or macam tapir. hello, jangan la ingat keje cikgu abis pukul 1 jek. itu cikgu zaman 60-an boleh la. ish sakit hati ok. da la baru 4 bulan jage da mintak naik gaji. jage cam hampeh jek. bayangkan diapers baby yang 1 beg besar tu buleh tahan sampai 2 bulan. nampak sangat dia tak tukar diapers anak aku. sampai merah2 celah kangkang budak tu. pulak tu dia membebel bile aku bekalkan ebm. dia kate leceh nak kena panaskan susu tu. aku pam bagai nak rak curik2 mase nak pam susu. dia plak malas nak bagi. yang lebih menyakitkan hati aku, dia masukkan iman dalam walker mase budak tu umur 4 bulan. ish kalo patah leher budak tu mmg aku saman dia. bile aku cakap iman still lembik lagi, dia cakap ala budak2 yang dia jage suma ok jek.. then bile iman 5 bulan dia bagi iman makan without mintak kebenaran aku... gile aku hangin. da la bagi langkah 2. bile aku ckp dia kecik lagi. again, dia ckp anak2 yang dia jage suma macam tu. da la berkire. dia tanak masak bubur iman. dia suruh belikan cereal baby jek. pemalas. gaji nak banyak. keje nak sikit.

sepanjang dia jage iman, memang aku perasan iman suke menangis. time tu mmg tension. malam2 nangis. da la esok nye nak pi keje. sampai da tatau nak wat ape. hangin ok. last2, bile iman 7 bulan pengasuh tu sndiri ckp dia tanak jage sbb dia bz nak prepare kenduri anak dia kawen. alhamdulillah... aku mmg tanak antar iman kat dia. tp bile dia da bukak mulut aku lagi senang hati. first time tgk orang tu pun aku da rase dia ni macam kasar jek. laki aku cakap may be muke je kasar. huhu naluri emak budak mmg betul. orang tu mmg kasar. lps da tak anta kat orang tu aku letak iman kat nursery. mule takut gak nak anta nursery. macam2 orang cita pasal nursery. tapi alhamdulillah, 1 minggu lps anta dia kat nursery tu, mmg dia berubah... blk kenduri kat kl pun ramai yang cakap iman da lain. kalo dulu dia rase insecure. asik nanges je bile org lain pegang. sampai tension plak aku kalo pi function mane2. tapi, lps anta kat nursery dia da nak kat orang. pastu da tak menangis malam. ceria.. hati emak nye lagi la senang kan.

skang ni iman da 1 tahun 2 bulan. sangat2 cepat pick up. ape yang abang dia buat, dia akan ikut. mmg laju la development dia berbanding si abang dulu. pastu dia sangat ceria dan manje. aktif dan ligat. sangat suke main cars macam si abang. ape yang aku rase lagi senang nak jage dia dan abang berbanding nak jage abang dia sorang2 dulu. paling best bile tengok diorang bergurau adik beradik dan tengok dia meniru gaye abang dia. bile si abang mengira one - ten, dia pun doq kire sama walau pun yang kuar bahase baby. tapi intonasi dia tu yang mahal. macam iye2 jek mengire. bile abang gosok gigi, dia pun sibuk konon2 gosok gigi. paling best bile tgk dia layan mickey mouse clubhouse (cita faveret abang dia)... terlopong dua2 depan tv. dan satu lagi yang best nye ialah si iman sangat suke makan. dan sangat adventurous dgn rase baru. ade nye dia, si abang yang sangat cerrewet terhadap makanan pun da join kelab suke makan yang dipengerusikan oleh mama dia.

rasenye aku tak nyesal terconceive baby iman dulu. sebabnye dia mematangkan si abang, mama dan abah selain menceriakan hidup kitorang. rase bahagia sangat skang ni. huhu rase nye susah nak describe perasaan tu dgn tulisan. tapi memang perasaan yang sangat indah. dua orang budak ni takkan sama nilai nye ape2 yang berharga dalam dunia ni. kasih sayang aku kat haikal still remain sama. dan aku dapat sayang iman sama macam aku sayangkan si haikal. tak rugi terconceive iman sbb lagi bertambah orang yang sayang aku dalam dunia ni...



2 hari sebelum menyerah diri kat bilik operation





brotherly love





si adik 4 bulan
si abang 2 tahun 4 bulan
(pandai mak pak planning anak2 bersalin dalam bulan yang sama)




bergelimpangan
(tidak dialih oleh mak pak depa)
sendiri2 golek dalam tido




sudah besar...
anak kucing comot mama
dengan abang haikal yang super cerewet
Add Image




sesi perbincangan ilmiah adik beradik



Making the decision to have a child-it's momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body."

No comments: