Thursday 16 December 2010

saya sudah gomukkkk...

last nite pi dinner kat marry brown melaka mall. walau pun mule tu hajat nak pi balun prosperity burger mcd. pas makan pi giant kat ground floor carik buah kiwi. planning nak wat smoothies. kuar2 giant jumpe partner mase kat mptaa dulu. huh, partner gi pengakap, partner gi kelas, partner presentation n wat assignment dan tak lupe jyga partner mentakedarah kat padang tengku di kala tension dengan life yang serba membosankan di kuala lipis.

ayat pertama dia cakap bile dukung si iman "eh iman nampak da kurus la" respon mak si iman mistilah btau betapa lasaknye anak dara dia yang berperangai serupa lelaki. ayat kedua dia plak "zuryn nampak da gemuk". mak aii tak sayamh mulut ke ape... hahaha tapi sbb dia kawan aku, mistilah dia jujur bile bercakap dgn aku kan? en. suami yang sibuk mengurut di mesin urut turut tersenyum... demm!!! sebenar nye ni bukan pertama kali aku dikatekan gemuk. balik kl hari tu pun beratur pak sedara mak sedara dgn sepupu2 doq nak bagi komen pn mila hazureen bt kanaruddin da gemuk.

adus, tension. dalam keta doq ckp kat encik suami, rase2 ni la badan i yang paling gemuk penah i ade... dengan tak ragu2 dia mengiyakan. cit. thanks yek cayang sebab menjadi terlalu jujur. grr... mmg planning nak kurus kan badan. ade yang rekomen jusmate 5. tapi mak aii harge dia aku tak larat. ye, saye sangat kiasu. mau bende best, tapi tanak bayaq lebih. boleh? lagi pun ade orang ckp mmg jm5 leh kurus tapi bile stop badan naik balik. huhu, no wonder dor rozmey tu kaye kan. walau pun kutipan filim dia tak cecah target. pastu ade terbace 1 produk yang murah sket. 2b model. ade yang kate ok. tapi aku bace kat internet rase dia tak sedap. lagi 1 dia nye side effect mase awal2 amik ialah akan berasa pening. gilo ape aku nak merelakan diri aku pening. alangkan kena migraine yang tatau bile menyerang pun aku da sassau.

mase lepas bersalin haikal aku memang bersedia untuk gemuk. sebab orang ckp kalo bersalin caesar susah nak kurus. tp masalah nye, lepas bersalin haikal berat aku berjage turun dari berat before pregnant. sama ngan berat lepas spm. 38kg jek. bayangkan siap buleh sarung jeans saiz 24. mau tak vangge ko. tu yang lepas deliver iman aku cam tak ragu2 berat akan turun banyak. mase preggy haikal 9 bulan berat 53 leh jadi 38. inilah pulak berat preggy iman 9 bulan yang hanye 47kg kan. tapi sayang iye nye tak berlaku.

encik suami membuat konklusi yang menyatakan selepas si isteri bersalin buat kali pertama, si isterinye bercuti sepanjang 1 tahun bagi menumpukan perhatian kepada suami dan si anak yang baru lahir. dia menyatakan rutin si isteri amat la sibuk dan asik berkejar turun naik turun naik tangge umah 2 tingkat yang terletak di 72, worthington street, LE2 0ED. tapi aku membantah!!! hujah aku plak, setakat naik turun tangge 2 tingkat tu ape ade hal. aku pi sekolah turun naik bangunan 4 tingkat tiap hari. 1 hari 2 kali. pastu doq merayau macam hantu dengan kadar yang laju ke staff room, office, lab, kantin n library. takat 2 tingkat tu tak mencabar langsung!!! pulak tu dulu keje aku asik hadap umah tangge jek. lepas anak 2 bkn takat umah tangge, tangee sekolah pun kena hadap gak. patut, denagn hectic life yang aku lalui, surely la aku akan kurus!!!!

encik suami lagi sekali mengingatkan si isteri nye bahawa selepas bersalin anak pertama dulu dan memulakan hidup di tempat orang, si isteri kerap berjalan. nak gi mane2 naik kaki aje. pi city centre jalan kaki, pi mother care jalan kaki. pi makan suma naik kaki aje. kecuali kalo nak pi jauh2 baru naik kereta atau naik train. oppsss... baru si isterinye tersedar!!! btoi gak. dulu mmg banyak jalan kaki. bkn tamau naik bus pi city centre and bukan kedekut tamau bayaq 60 p kat company first. tapi sebab mau menikmati udara sejuk nyaman semasa berjalan kaki. pakai plak baju tebal berlapis2. menambah beban. mau tak kurus????

hujah encik suami yang seterusnye ialah faktor pemakanan. beliau mengingatkan si isteri bahawa semasa lps bersalin anak pertama si isteri memasak makanan kebanyakkan nye menggunakan kaedah bakar. ayam bakar, leg lamb panggang, dan ntah hape2 lagi lah. pastu ditambah lagi dengan makan nasi menggunakan basmathi yang tidak berkanji. no wonder la badan slim kan. di samping penyusuan secara eksklusif utk si anak taruna yang baru lahir pada ketika itu. skang ni kalo suruh makan nasi putih dari basmathi confirm si isteri tamau. da ade long grain, bakpe nak makan basmathi. da la mahai...

jadi, benarlah kate2 encik suami itu.kepada encik suami, ape lagi cepatlah apply wat phd. borang unpaid leave da lama da save kat desktop komputer ni... hehehe



semasa beranak 1. selim melim





bile anak da dua... gomukkkkk!!!!!

No comments: