Thursday 13 October 2011

penat

penat nyeeeee!!!! luckily hari ni sekolah tempat aku carik makan bercuti.. cuti peristiwa sempena hari sukan.!!!! akhir nye tamat jugak hari sukan tu kan.. aku rase minggu ni minggu yang paling giler... previous post da cita pasal pbs kan?

minggu ni aku hadap pbs ngan preparation hari sukan... hari sukan aku jadi ketua ajk hadiah.. pastu selain kena tolong prepare hadiah, kena pikirkan gak untuk pasukan rumah nilam (umah biru).. selain dari tu kena hadap protim matematik tahun 6. protim ni cam pemulihan la...


since upsr abis aku doq tanye gpk 1 soalan protim da sampai ke tidak? bukan ape, aku rase baik prepare and alert kan orang tua tu awal2.. aku takut nanti dia lupa.. protim bm da lama siap da.. maths lak tak sampai2... hari isnin hari tu ketua oanitia (kp) aku btau dia dapat soalan protim and da email kat aku.. sib baik kp aku alert tau.. walaupun dia sibuk berkursus tapi sib baik dia btau... aku pun hape lagi trus print and perbanyakkan soalan tu and terus suruh bebudak aku buat on 11 oct....

dan, paling tak boleh blah, hari selasa 12 oct aku baru terima surat suruh jalankan protim and soalan kena download sendiri... dalam surat tu siap bagi pelan tindakan protim lagi... konon nye dari 3 sampai 7 oct ujian pra protim perlu dijalankan... tapi yang lawak nye surat sampai sekolah on the 12th... pe cita? cam la buleh putar kan masa kan... kebetulan 12 haribulan tu aku mmg stayback kat sekolah sebab nak menghias papantanda umah biru... da alang2 blk lambat, terusla aku menyiapkan borang2 laporan protim and terus email kat ppd and suruh kerani wat cover letter untuk hantar hard copy kat ppd jugak (saye yang menurut perintah.. kan? haruslah patuh). kalau ikut pelan tindakan dia bagi tu, 15 haribulan date line untuk submit borang... tapi kalau da surat tiba lambat, patut lambat jugaklah borang tu kena send kan? ade depa kesah???? hahaha

pas settle suma aku yang kebulur ni pun terus pi carik makan... aku tibai mozzarella baked fish kat secret recipe.. pastu balun eskrem magnum plak... rosak diet aku tau... selalunye gitu la bile dalam keadaan tertekan, memang akan punah ranah segala diet.... pas makan baru aku balik umah... baru nak mandi segarkan badan encek suami lak balik dan melaporkan keadaan anak yang sakit dan muntah2....

uwwwaaaah, baru plan bile dia balik aku nak meluahkan segala feeling penat tenat aku sepanjang hari. trus tak jadi kau!!! malam tu bawak daq haikal pi klinik... dia asik muntah2 je... tengah2 malam aku laki bini gotong royong bersihkan bilik sebab terkena muntah...abis katil, dinding, meja computer suma terkena muntah. masyam sungguh bau nye!!! dalam pada tu da risau ngan keadaan hari esok.

esok tu hari sukan skblm bakal berlangsung... banyak hal yang aku kena settle... hal sukaneka year 1, urusan nak angkut hadiah2, piala2 and medal... dulang2 hadiah.. suma nak kena pikir. maklum la hari sukan kami tu dibuat di padang sekolah menengah ayer molek... so, memang banyak yang kena hangkut bwk pi sekolah tu nanti.... encek suami pun bakal bz that day sebab nak pi uruskan memacam hal yang berkaitan dengan exhibition yang bakal dia sertai kat UK next week... (good luck and selamat mengharumkan nama Malaysia.. .cewah)

none of us dapat bercuti... aku pun memang tak bagi haikal pi school dia.. tanak susahkan teachers dia la kan.. sebab aku ni pun teacher, so aku tau la camne perasaan cikgu2 bile mak bapak selfsih antar anak pi sekolah walaupun tau anak depa tu demam... cam la cikgu nak kena hadap anak kite je kan.. last2 aku angkut haikal pegi tempat keje aku... sian gak dia... sebab tak keruan bile kena tinggal sengsorang.. mak dia ni pulak cam ade kepak, buleh terbang2.. kejap kat padang, kejap kat bilik tayang, kejap pi bengkel.... last2, aku sian kat dia, aku pun call ex baby sitter dia... aku baru bagi bunga2 ayat dan belum dapat abiskan ayat aku tu dia trus balas "eh hantar la haikal kat sini.... takpe. haikal da besar takde masalah nak jage dia".. mase tu kan, Ya Allah, hilang segala kekusutan aku... lega sangat.... alhamdulillah.... akhirnye opah la yang menjaga haikal.... treus dapat la aku concentrate ngan keje aku kat sekolah....

mase event sukan tu berlangsung, cuacnye lak mak aii.. panas giler... aku la cikgu pertama yang sampai kat padang smk ayer molek tu.. sebabnye aku perlu susun hadiah sebelum vip sampai... bawak masuk keta kat padang sekolah dan terpakse turun naik turun naik tangge nak ke dataran untuk angkut hadiah. bayangkan, tempat letak hadiah kat atas dataran.. tempat bagi hadiah lak kat bawah dataran... sebelum acara bagi hadiah da penat turun naik dataran tu.. mase upaca penyampaian hadiah pun doq abiskan tenaga jadi runner untuk bawak dulang isi hadiah.. paling tak best kan, aku and ajk hadiah yang lain tak menang 1 cabutan bertuah pun.. padahal kitorang yang doq buat nama untuk lucky draw tu... meleleh je lah kitorang tengok orang lain dapat tupperware tinggi menggunung...

lepas abis je hari sukan sukan, aku terus pi amik dak haikal... aku try bagi dia minum air 100 plus yang dicampurkan dengan sikit air masak. (bukan aku , laki aku yang buat.. aku cuma bagi arahan jee... mak penat nak oiii) alhamdulillah, haikal da tak muntah2 lagi lepas minum air tu.. bayangkan 2 hari dia muntah2.. minum air masak pun buleh kuar balik air masak tu... apetah lagi kalau dia amik makanan... lps minum 100 plus tu baru la aku tengok dia mampu makan dan tak muntah2...cuma badan dia da macam rangke.. kesian sangat...

paling aku terharu, pagi tadi baby ex baby sitter haikal (opah) call tanye camne keadaan haikal... kena tahan wad ke tidak? macam2 dia tanye... aku bersyukur sangat, walau pun kat melaka ni aku memang takde saudara mara, tapi ade jugak insan yang sangat mulia hati dia.... alhamdulillah...


mase rehat kat sekolah aku nanges. kawan2 tanye keadaan si haikal. aku pun cita la ape berlaku. lps tu aku nanges sebb tension pikirkan keje dan keadaan anak aku yang tak sihat.. paling tersentuh, diorang pun nanges sama... uwaaahh.. begini la nasib ibu2 yang bekerja...

No comments: