Monday 10 October 2011

tension

argh.. tension nye dengan keje... da banyak kali cakap kat encek suami.. cepat la pi further study... aku da malas sangat nak hadap keje!!!!!! bencik!!!! aku benci sebab

Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)
Mulai tahun ni tahun 1 da tak guna KBSR... KSSR da menggantikan KBSR tu... makin banyak sangat keje pengkeranian... paling nyakitkan hati, kat tempat aku carik makan tu kan.. macam la da takde orang lain yang nak disuruh jadi penyelaras... aku jugak!!!! da la kena jadi pentafsir untuk pendidikan jasmani (PJ).. Pendidikan Kesihatan (PK) pun aku la jugak kan... da tu ngajar 2 kelas. hambik kau tafsir la sendirik... fail penyelaras pun nak kena hadap...

paling tak buleh blah kan, kengkawan pi kursus KSSR suma cakap "kitorang kena rujuk kat SU Peperiksaan (aku la tu SU Peperiksaan) sebab SU Peperiksaan (SUP) da dipanggil untuk diberi taklimat pasal PBS ni... dalam hati aku cakap: " oooo ye ke? bile mase pulak aku pi taklimat tu"... hampeh jek... bayangkan da 10 bulan doq tak tau ape2, alih2 dapat call cakap maybe orang Putrajaya nak pantau... paling aku geram yang dipanggil untuk taklimat tu ialah GPK 1/ GB... hello, apsal nak panggil diorang? agak2 la weh.. ko panggil la orang yang bakal dikerah untuk bekerja... pulak tu kalau ko dapat pentadbir yang blur2 kan... memang hampeh la...

last2 aku gak yang pi wat research sendirik ape yang perlu dibuat... cilok2 kat internet ape yang patut... skali kan... hambik ko!!! rupa2 nye ade dibekalkan CD sebagai garis panduan.... masalah nye CD tu diperam di dalam fail.... mane tak sakit hati... tertekan ok!!!!

paling nyampah dalam meeting siap cakap mintak tolong sangat aku adekan ape yang patut... ayat yang aku takkan lupe kan dari bos "CIKGU MINTAKLAH APE SAJE.. nak suruh buat relief masa cikgu pun boleh" kesudahan nye? AKU YANG KENA RELIEF JADUAL CIKGU YANG TAK HADIR ADE LA!!!!

aku bukan nye suka sangat merungut pasal keje... cuma aku frust sebab kenape la aku ni menjadi mangsa keadaan... surat yang patut aku dapat, tak diberinye... CD yang sepatut aku dapat bulan 7, diperam nye... bayangkan la keje yang patut nye buat awal tahun, tapi masa camni baru nak buat... nanti pemantauan, aku gak yang kena hadap.. fail tak lengkap aku gak yang kena.. sedih ok... da la skang ni sekolah aku baru sibuk nak bersukan.... next week lak budak year 5 ade peperiksaan selaras dari jabatan... syllabus lum abis!!!!! tertekan nye!!!!!!!!!

paling tertekan bile sorang kawan dari sebuah negeri btau yang JPN negeri dia lantik individu yang lain untuk jadi penyelaras PBS ni... meaning: SUP awam, SUP dalaman dan Penyelaras PBS adalah 3 individu yang berbeza....
hari tu mase Sistem SAPS baru diperkenalkan aku la jugak SUP awam dan SUP dalaman.. plus aku la jugak guru kelas... masa bengkel SAPS tu suma orang cakap aku terror sebab pegang banyak bende penting... hape lagi, abis bengkel aku terus mengadap big boss... aku cakap aku nak lantik orang lain jadi SUP dalaman.... adekah perlu untuk aku mengadap dia lagi?
dia tak abis2 cakap "ala cikgu, tahun depan cikgu da nak pindah sekolah"... nak je aku balas "kalau camtu cikgu suruh je la pemantau tu datang tahun depan bile saye da pindah...

1 comment:

Ryyn_kiss12 said...

kbanyakkan kwn2 aku yg jd cekgu dok ckp mende yg sama mcm ko kena ni..buat kije smbil lewa, salah...buat kije betol2 pon salah jg...sbb nti depa ni dok aim org cam hangpa je utk buat kije2 mcmni...haish...sabar bebanyak je la wei...:p