Friday 21 January 2011

walaupun dia takde

aku tetap masak!!!! clap clap clap!!!

cam tak caye jek aku masak hari ni. dalam kepala otak ingat nak menggunakan je hikmat mendail jari berapi peringkat ketujuh... tapi tetibe cam malas lak. sebab lps mendail kena tunggu lak makanan tu sampai.. nnt nak pi tukar baju pastu nak mencarik tudung. so malas le pulak kan. tetibe terajin nak memasak lak. tadi lps je si monster 2 ketul tu mandi and breakfast, terus memasak.

planning nak masak menu cikai je la... ayam masak kicap... huhu resepi ulangan hari rabu hari tu. tapi lps da tumbuk halia dan segala bawang. aku dapat idea nak try stim ayam... so, selambe je la try wat resepi sendiri... bahan nye hampir sama cam nak masak kicap. cuma omit la kicap n taruk sos tiram. tu... first lumur ayam ngan sos tiram. then gaul je ayam tu ngan segala bawang and halia yang da aku tumbuk. pastu bancuh tepung jagung ngan air and siram kat atas ayam. taburkan sket blackpepper coarse. n garam.. gaul. pastu kebetulan ade daun ketumbar dalam fridge... ape lagi aku pun masukkan sekali daun ketumbar tu. sliced ginger pun aku taruk sket. then stim around 25-30 minit. last bile nak dekat masak masukkan sliced onion lak. hasil nye

masih dalam steamer lagi tu

untuk sayur lak, aku try wat kentang oregano. resepi ni dapat dalam buku resepi yang aku baru tambah dalam koleksi buku aku. ingat nak try wat ni untuk jadi side dish untuk menu grill fish aku nanti bile hari encek suami pulang. tapi aku macam tak menyempat nak mencoba nye.. maklum la aku ni kan potato lover... badan da bulat cam potato tapi masih suke lagi dgn potato... aparaahhh! so hari ni test buat, nnt at least da tau la camne rase nye. rase nye alhamdulillah, memang sedap.. rupenye lak cam ni


saya mengedit sedikit bahan dalam resepi asalnye
dengan improvise je ape bende yang ade dalam fridge


hurm, ni la first time saye masak bahan menggunakan
herb ini. sedap jugak taste nye. jadi berbaloi2 la
membelanjekan Rm8.20 untuk membelinya

No comments: