Tuesday 5 August 2008

bkn keutamaanku

handphone - The mobile phone (also called a wireless phone or cellular phone) is a short-range, portable electronic device used for mobile voice or data communication over a network of specialized base stations known as cell sites. In addition to the standard voice function of a telephone, current mobile phones may support many additional services, and accessories, such as SMS for text messaging, email, packet switching for access to the Internet, gaming, bluetooth , infrared, camera with video recorder and MMS for sending and receiving photos and video. Most current mobile phones connect to a cellular network of base stations (cell sites), which is in turn interconnected to the public switched telephone netwoek (PSTN) (the exception is satellite phones. - wikipedia

handphone mmg penting skang ni. tapi at certain time hp ni tak penting sgt. may be bg budak2 remaja between 15 -20++ hp tu sgt2 penting. aku penah melalui zaman tu. tak leh bpisah dengan hp. bile bateri nk kong je cepat2 nak gi caj. well, zaman tu bagi aku da berlalu semenjak aku melahirkan haikal. hmm.. yelah dgn mane ada masa nak jage hp tu je. byk lg bende yg lebih penting aku kena buat. may be those yg da menjadi ibu paham la kot. lebih2 lagi yg tak bkerje mcm aku. sape je la nak call. pada aku, waktu tido tu lg penting dari pegi caj hp. dulu aku slalu kutuk mama ada phone tapi mcm takde fon.. yela, bayangkan kalo korang ada anak yg kerje nak melekat 24 jam dgn korang. bile tido mlm every hour dia bgn. dan hanye korang je mampu menidurkan dia. pastu bgn pagi dgn sakit pinggang and sakit tengkuk, kepala pening coz tak cukup tido tapi tpakse bgn utk menyiapkan kerje2 umah yg tak penah akan siap, adakah caj hp tu penting sgt? everyday rutin yg sama. badan korang bekerje 24 jam sehari... mane lg penting? caj hp atau cari peluang or curi masa utk merehatkan diri sendiri?
mmg aku benci dgn diri aku skang ni. berbeza dari aku yg dulu.. byk benda yg aku nk buat tp aku tak mampu nk buat. tp at the same tyme, aku sgt2 suke menjadi seorang ibu. aku tak penah salahkan haikal. cuma aku frust cos aku tak lg jd aku yg dulu... tatau nk cita kt sape. ckp kt mama, pastu mama ckp biase la tu jd mak.. ckp kt kwn, kwn ckp best nye anak ko manje dgn ko. sbenarnye bkn tu yg aku nk dgr from them. ntah la x sape phm... kesimpulan nye, aku tak rase caj hp tu satu benda yg utama dlm idup aku skang. byk lg bende yg lebih penting dari mengecas sebuah nokia n95. sape yg paham, paham la. sape yg x, aku xkn pakse korang paham...

1 comment:

Anonymous said...

mila, ko jangan risau.. bukan ko sorang je yang rasa macam tuh. aku pon rasa macam ko gak.. bila kenangkan kita jenis individu macammana sebelum dan selepas kahwin, lebih2 lagi lepas menjadi ibu macam2 yang aku teringin nak buat tak dapat buat sebabkan anak2. bukan aku tak suka atau tak sayang kat anak2 aku, tapi aku tak bolehjadi macam aku yang dulu. hidup aku skang mengadap anak2 aku 24 jam, jaga makan pakai diorang. tapi yang penting kita kena bersyukur dengan apa yang kita ada skang. itu nikmat yang tuhan bagi kat kita