Tuesday 16 September 2008

ramadhan di perantauan

alhamdulillah masuk hari ni da 16 hari kite berpuase. kat mane2 pun puase sama je. cuma yg beza nye persediaan utk berbuka puase 100% prepare sendiri. bg org lain aku tak tau la camne kan. menu buka puase aku simple2 je. asal ada 1 hidangan utama n 1 jenis kuih or manisan da kire lengkap la tu. kalo kat malaysia kuih da sah2 penuh 1 meja. so far aku da masak nasi ayam, nasi tomato, nasi ujan panas, nasi goreng, mi kari, fish and chips and nasi putih beserta lauk pauk. tang kuih plak da penah try onde-onde, apam balik, tau fu fah, cream karamel (bancuh air je, hahah malas nak wat sendirik coz nak jimat telur), and kuih karipap. paling koman pun cokodok pisang. kalo sahur lg la simple. cuma panaskan blk menu berbuka. sib baik la big boss tak byk songel. paling koman pun kitorang sahur dgn baked bean, roti, telur and kentang.

solat terawih plak aku jst wat kat umah. tapi kadang tak buat pun. bile tido kan haikal dgn aku2 sekali belayar. mr hubby plak pi terawih kat masjid sekitar umah kitorang. solat terawih kat sini ada la sesket beza dgn kat malaysia. cos kat sini depa mazhab hanafi. tapi ada gak mazhab shafie. berganung pada masjid or imam. hmm contohnye mazhab hanafie solat witir terus wat 3 rakaat. pastu bile mlm ke-15 depa tak bace doa qunut pun.

pape pun aku sgt2 suke bulan ramadhan cos jiwa rase sgt tenang. ni lagi 16 hari nak blk ni... seronok dan berdebar2. tatau la ape kerenah si haikal nnt. hari tu mase datang dia baru 2 bulan. mmg mencabar giler..skang dia da tua sket. harap2 dia ok. dulu gi paris mase dia 6 bulan pun dia baik je dlm flight. rasenye nnt kene beli heinz organic gingerbread biscotti bebanyk. cos haikal sgt suke bende alah tu. yg orange or chocolate dia x minat. tp kalo nmpk la gingerbread ni nye bungkusan, adoi terhenjut2 badan tak sabar nk mkn..


aku kepingin air cincau... huhu

No comments: